aug 16 2010

processing

Nou het is gebeurd hoor. Ik heb mijn eerste processing speledingetje aangeschaft. Al jaren van alles in het rack gehad en allemaal jaren tachtig compressor limiters. Daar zat natuurlijk ook een D&R compressor tussen, waar ik vroeger zo veel plezier van had. Stukje sentiment, maar ook die is inmiddels verkocht.
Uiteindelijk bleef als laatste een Fostex 3070 over. Die Fostex werkt heerlijk overigens. Ik stuur hem graag wat harder in zodat je hem net hoort werken, maar natuurlijk niet overdreven.


Fostex Model 3070

Omdat ik ook wel eens iets “multibands” wilde proberen, wist ik al wel dat ik niet voor 200 euro klaar zou zijn. Daarnaast vond ik dat het analoog moest blijven. Digitaal is niet mijn ding geloof ik. Helemaal omdat ik toch nog iets uit de vervlogen tijden wilde blijven horen.

Nog steeds veel gebruikt in de piraten scene is de Behringer Combinator MXD8000. Dat leek me wel wat, maar inmiddels is me ook wel duidelijk dat apparatuur van meer dan 13 jaar oud (volgens mij is deze in 1997 uit productie genomen) niet meer zo klinkt als het bedoeld was.  Vooral elco’s willen nog wel eens een andere waarde krijgen en soms is het zelfs overduidelijk zichtbaar als ze “bol staan”.
Een paar maanden terug is er echter een kopie op de markt gekomen van deze compressor met de naam 2masters Combimaster BRC-8000. Een 1/1 kopie maar dan helemaal nieuw… Made in China, maar nabouwen kunnen ze wel als je ze maar goede instructies geeft.


Op het moment van schrijven is de Combimaster al niet meer leverbaar en wellicht ben ik nu de trotse bezitter van de laatste.

De 4-bands compressor is als eerste bedoeld om het geluid een heel klein tikje voller te laten klinken. Zo luid als veel radiostations klinken krijg je niet eens voor elkaar met dit apparaat, maar ik heb er ook weinig mee. Vaak klinkt te harde processing vermoeiend, of ik hoor veel muziek gewoon overstuurd worden. Toch houden een aantal mensen schijnbaar van dit “randje vervorming”.

Nu moet ik ook eerlijk zijn, want ik hou ook van vervorming van het geluid alleen klinkt het bij mij anders. Wat licht “pompen en zuigen” of de limiter horen ingrijpen, doet bij mij kippenvel opwekken…

Inregelen van de compressor lijkt misschien niet moeilijk, want veel staat vast. Van de 4 frequentie banden is het frequentie gebied niet in te stellen en ook de release- en attacktijd zijn niet te beïnvloeden. Tenminste, ze zijn wel te beïnvloeden maar niet in te stellen 😉

Bij het inregelen van de compressor begin je bij de Threshold. Hierbij stel je het niveau in waarboven de compressor zijn werkt moet gaan doen. Namelijk compressen oftewel Gain Reduction toepassen.
Dus met een insturing van 1dB en de Threshold ingesteld op 1dB zal de compressor niets doen. Ja hallo, daar hebben we geen dure compressor voor gekocht! Duidelijk is dus dat we de compressor moeten voeren met meer volume, of we maken de drempel lager met de Threshold. Met de Threshold op -20dB en de Ratio op 1:2,5 zou je de rode Gain Reduction meters druk bezig moeten zien.
De 4 bands compressor moet je eigenlijk zien als 4 gescheiden compressors die onafhankelijk van elkaar werken, per frequentie band. Eén band voor de lage tonen, twee banden voor het midden en een andere band voor de hoge tonen.

In tabel 1 zie je de 4 afzonderlijke frequentiebanden B1-B4. Te zien is dat Band 3 onder de Threshold zit en door de compressor ook met rust gelaten wordt.
Band 1 (de lage tonen) komt wel ruim boven de threshold en hierbij wordt door de toegewezen compressor (Band 1) de meeste compressie toegepast zonder de andere banden te beindvloeden.

In tabel 2 een breedband compressor. Een luide bass zal invloed hebben op het totale geluid, waardoor je dus het pompend effect kan krijgen. Afhankelijk van je instellingen, zal de compressor het totale geluidsbeeld over de breedte naar het niveau van de Threshold willen trekken. De Fostex 3070 is ook een breedband compressor.

Met de knoppen In/Out op de Combimaster schakel je de functie uit. De Set knop dient ervoor om de Gain Reduction te laten zien van een enkele band. De Gain Reduction van de band die je indrukt, wordt dan zichtbaar op de rode VU meter ipv de totaal uitput.

Wat ik eigenlijk al wist, maar aan den lijve wilde ondervinden, is dat ook een  multiband niet zonder voorzetje kan. Op het moment dat ik er een lekker geluid uit heb, kom ik erachter dat hij zoveel anders klinkt bij een andere insturing en er dus iets voor moet. Check dit (PDF) interessante stukje.
Dus binnenkort de Fostex 3070 er maar weer inschroeven en ervoor zetten!
Waarschijnlijk alleen even de release tijd wat rustiger zetten en natuurlijk op de meters van de insturing blijven letten… NOT 😉

ChatClick here to chat!+